Fortsätt till huvudinnehåll

Galet goda saffransbullar med mandelmassa & tosca



Saffransbullar med mandelmassa och tosca          Ugnstemp: 225°C                 (Receptet ger 20 st)

Jag har länge försökt göra ett recept som enligt min smak är fulländat när det gäller saffransbullar och det här är det närmaste jag kommit till det. De är saftiga samt fulla av smak och den knäckiga toscan är pricken över i:et! Jag tänker göra dessa utan saffran övriga året och tillsätta kardemumma istället, de är nämligen alldeles för goda för att äta bara en månad per år tycker jag. Bullarna på bilden ovan hade bara halva mängden toscasmet motför receptet, så det blir mer än det ser ut här.

Deg:
100 g smör
2,5 dl mjölk
25 g jäst
1 dl strösocker
1 påse saffran (à 0,5 g)
1 krm salt
7-8 dl vetemjöl

Fyllning:
250 g mandelmassa
150 g smör
1 tsk vaniljpulver


Tosca:
100 g smör
2 dl muscovadosocker
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk
2 msk sirap
100 g flagad mandel


1. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt (37°C). Smula jästen i en skål och häll lite av degvätskan över jästen för att sen röra tills den löst sig.
2. Tillsätt degvätskan, samt alla torra ingredienser men spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta degen smidig ca 5 minuter i maskin eller 10 minuter för hand, tills den släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa under bakduk ca 30 min.
3. Riv mandelmassan och blanda med smör samt vaniljpulver tills det är en slät massa.
4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och kavla ut till en rektangel/fyrkant för att därefter breda på fyllningen och rulla ihop. Skär upp till 20 bitar och lägg i stora formar (typ muffinform hellre än klassisk bullform) och låt jäsa övertäckta ca 40 min.
5. Blanda alla ingredienser till toscan i en kastrull och värm under omrörning.  Ta bort kastrullen från värmen när det börjar koka och låt svalna. Klicka den sedan över de jästa bullarna och grädda i ca 10 minuter. 



Kommentarer

  1. Hej, Jag heter John från Fooduel.com. Det är en plats där användarna röstar recept
    1 till 10.

    Det finns en rangordning av de bästa recepten och en profil med dina röstat recept. Varje recept har en länk till bloggen som tillhör receptet. På så sätt kommer du att få trafik till din blogg

    Det är enkelt, snabbt och roligt. Det bästa fotot recept kommer att vara här.

    Jag inbjuder dig att komma in, lägg till din blogg och ladda ett recept med en fin bild.

    Vi skulle älska att du deltar med några recept som. Look Amazing!


    Vänlig hälsning,


    http://www.Fooduel.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag ska absolut gå in och kolla på sidan, roligt att du uppmärksammat min blogg.

      Mvh Sessa

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Oemotståndlig chokladtårta med salt karamellmousse

Till min kära mammas födelsedag i år gjorde jag en tårta som är helt underbar, oemotståndlig rent utav. Jag hittade ett recept på en tårta som heter "Chocolate Shock" från ett konditori i New York. Jag använde det som inspiration, men bytte ut och gjorde om en hel del, som vanligt. Så här kommer min variant, jag vill tillägga att det här receptet var tidskrävande, men man kan faktiskt hoppa vissa moment, för nu är det först en botten, sen en mjölkchokladkräm med lakrits, en salt karamellmousse och slutligen en mörk chokladganache. Med kylning och alla moment är det inget man gör i en handvändning, men reaktionerna jag fick gjorde det till väl spenderad tid. Men man kan faktiskt göra bara botten och moussen, eller välja bort något av chokladlagren, det är bara att låta fantasin, och hur mycket tid man har avgöra. Botten: Ta kakorna från 1 förpackning Oreo cookies (skrapa bort den vita fyllningen först) och krossa fint. Rosta 50 g flagad mandel och krossa des

Potatisvåfflor/plättar med löjrom

I det här receptet är det fyra ganska stora portioner med frasiga potatisvåfflor/plättar och löjrom med tillbehör. Så om det ska serveras som en förrätt kan receptet för just smeten halveras, men tillbehören skulle jag lämna oförändrade i mängd. Har man inget våffeljärn så kan man göra små plättar istället. men då förlorar man mycket av frasigheten. Sist när jag gjorde dessa så hade jag inget våffeljärn så då gjorde jag den varianten, det funkar det med men tänk på att göra plättarna riktigt tunna!   Tillbehör:                                                                                           4 portioner 100g löjom (fryst går jättebra) 1 dl crème fraiche 1 dl finhackad rödlök 1 msk hackad gräslök eller krondill till garnering Forma ovaler av löjrommen, crème fraichen och rödlökshacket och lägg på en tallrik. Smet: 2 dl kallt vatten 3.25 dl vetemjöl lite salt 3 dl vispgrädde 1 tsk bakpulver 200g riven potatis Rör ihop vetemjöl, bakpulver och salt för

Tårta med romrussinkaka och romsmörkräm

Det här är en riktig vuxentårta, både smakmässigt men också i bemärkelsen att det är mörk rom i som inte har kokat. Så tänk på att inte äta den här och sätta dig bakom ratten efteråt, det är nog lämpligt att vänta en stund. I New York har de faktiskt ett Cupcake ställe med 21-års åldersgräns och den här hade nog platsat där. Med det sagt, gillar man Romrussin och kaffe i kakor? Då älskar man den här liksom jag! Romrussin: 2 dl russin 1 dl mörk rom   Blötlägg russinen i rom minst ett par timmar innan kakan ska bakas, gärna kvällen innan så det får dra in. Till kakan:   150 g smält smör 3 dl råsocker 3 dl vetemjöl 2 ägg Vispa ägg och socker och blanda i de övriga ingredienser, samt slutligen russinen och häll i en smord bröad form. Grädda högt upp i ugnen med 175 graders temperatur i ca. 35 min. Låt svalna och skär i två delar. Rom smörkräm: 300 g rumsvarmt smör 1 dl ljust muscovadosocker 0,5-0,75 dl mörk rom 4 dl florsocker 3 tsk snabbespresso (pulver