Fortsätt till huvudinnehåll

Sessas stekta ris med kyckling (Khao phad gai)

Jag älskar thaimat och just stekt ris med kyckling är en rätt som jag väljer många gånger, trots att den inte är stark. Annars gillar jag generellt starka rätter och där har ju thaiköket mycket att erbjuda. Nu har jag testat mig fram och gjort min version av rätten och inte helt oväntat har jag lagt till chili, men också koriander och en sojadressing (som inte är rakt av thailändsk i sin smak). Jag tycker då att det blev riktigt lyckat, och gillar man inte stark mat så minska eller uteslut chilin helt!



Ingredienser:                                                                                                             4 portioner

400 g strimlad kycklingfilé
4 st pressade vitlöksklyftor
Rikligt med smör till stekning eller olja om det föredras
ca 800 g kokt jasminris
1 st hackad gul lök
3 st tunt skivade salladslökar
1 dl finhackad koriander
1 st hackad röd chili
2 morötter skurna i tunna slantar
2 msk fisksås (finns hos de flesta matbutikerna på asiatiska avdelningen)
4 msk thailändsk mushroomsoy ( en ljus soja som man lättast hittar på asiatiska matbutiker)
Lite svartpeppar
3 st ekologiska ägg (lätt uppvispade)
Lite koriander till garnering

Gör så här:

Stek kycklingen i rikligt med smör tillsammans med lök, chili, vitlök, svartpeppar samt morötter och bryn tills kycklingen är genomlagad. Tillsätt därefter det tillagade riset och ringla över fisksåsen och sojan, rör runt tills det är väl blandat och allt ris fått färg av sojan. Skjut sedan riset åt sidorna i stekpannan och bilda ett hål i mitten. Häll ner de uppvispade äggen där och rör tills det är en mjuk äggröra. När äggen börjar kännas färdiga, häll ner koriandern och salladslöken och blanda ordentliget. Sedan är det färdigt att servera, gärna med tillbehör som följer nedan.

Valfria tillbehör:

*Finhackade salta jordnötter att strö över
*Thai sweetchilisås, helst av thailändsk typ
*Stark sojadressing/dipsås

Sojadressing:

1 msk fisksås
1 msk limejuice
3 msk ljus thaisoja
1 krm sesamolja (tar lätt över så det räcker med lite)
1 tsk mörk soja
1 st tunt skivad röd chili
1 pressad vitlök

Blanda samman alla ingredienser och servera i små portionsskålar bredvid övriga tillbehör och det stekta riset. Den här dippen har lite andra influenser då jag har tillsatt sesamolja. Det är självklart en smaksak om man vill ha det, men testa gärna. Jag tycker att det passar väldigt bra ihop.

Tips:  Om man lagar middag med jasminris dagen innan så gör extra och förvara i kylen, så kan det användas till det stekta riset. Dipen kan med fördel förberedas dagen innan också.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Oemotståndlig chokladtårta med salt karamellmousse

Till min kära mammas födelsedag i år gjorde jag en tårta som är helt underbar, oemotståndlig rent utav. Jag hittade ett recept på en tårta som heter "Chocolate Shock" från ett konditori i New York. Jag använde det som inspiration, men bytte ut och gjorde om en hel del, som vanligt. Så här kommer min variant, jag vill tillägga att det här receptet var tidskrävande, men man kan faktiskt hoppa vissa moment, för nu är det först en botten, sen en mjölkchokladkräm med lakrits, en salt karamellmousse och slutligen en mörk chokladganache. Med kylning och alla moment är det inget man gör i en handvändning, men reaktionerna jag fick gjorde det till väl spenderad tid. Men man kan faktiskt göra bara botten och moussen, eller välja bort något av chokladlagren, det är bara att låta fantasin, och hur mycket tid man har avgöra. Botten: Ta kakorna från 1 förpackning Oreo cookies (skrapa bort den vita fyllningen först) och krossa fint. Rosta 50 g flagad mandel och krossa des

Potatisvåfflor/plättar med löjrom

I det här receptet är det fyra ganska stora portioner med frasiga potatisvåfflor/plättar och löjrom med tillbehör. Så om det ska serveras som en förrätt kan receptet för just smeten halveras, men tillbehören skulle jag lämna oförändrade i mängd. Har man inget våffeljärn så kan man göra små plättar istället. men då förlorar man mycket av frasigheten. Sist när jag gjorde dessa så hade jag inget våffeljärn så då gjorde jag den varianten, det funkar det med men tänk på att göra plättarna riktigt tunna!   Tillbehör:                                                                                           4 portioner 100g löjom (fryst går jättebra) 1 dl crème fraiche 1 dl finhackad rödlök 1 msk hackad gräslök eller krondill till garnering Forma ovaler av löjrommen, crème fraichen och rödlökshacket och lägg på en tallrik. Smet: 2 dl kallt vatten 3.25 dl vetemjöl lite salt 3 dl vispgrädde 1 tsk bakpulver 200g riven potatis Rör ihop vetemjöl, bakpulver och salt för

Tårta med romrussinkaka och romsmörkräm

Det här är en riktig vuxentårta, både smakmässigt men också i bemärkelsen att det är mörk rom i som inte har kokat. Så tänk på att inte äta den här och sätta dig bakom ratten efteråt, det är nog lämpligt att vänta en stund. I New York har de faktiskt ett Cupcake ställe med 21-års åldersgräns och den här hade nog platsat där. Med det sagt, gillar man Romrussin och kaffe i kakor? Då älskar man den här liksom jag! Romrussin: 2 dl russin 1 dl mörk rom   Blötlägg russinen i rom minst ett par timmar innan kakan ska bakas, gärna kvällen innan så det får dra in. Till kakan:   150 g smält smör 3 dl råsocker 3 dl vetemjöl 2 ägg Vispa ägg och socker och blanda i de övriga ingredienser, samt slutligen russinen och häll i en smord bröad form. Grädda högt upp i ugnen med 175 graders temperatur i ca. 35 min. Låt svalna och skär i två delar. Rom smörkräm: 300 g rumsvarmt smör 1 dl ljust muscovadosocker 0,5-0,75 dl mörk rom 4 dl florsocker 3 tsk snabbespresso (pulver